Szeptanka, czyli e-marketing w formie rekomendacji

2018-09-27

Marketing internetowy w szeptanej odsłonie od wielu lat cieszy się ogromną popularnością wśród marek. Jednak, aby działania z jego zakresu przyniosły oczekiwane efekty, niezbędne jest ich odpowiednie prowadzenie. W ActiveSem znamy się na nim jak nikt inny, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompendium wiedzy na temat szeptanki, w którym znajdziesz cenne wskazówki na temat wykorzystania tej formy e-marketingu w strategii Twojej firmy.

E-marketing w formie marketingu szeptanego - na czym polega?

Marketing szeptany, zwany inaczej buzz marketingiem, to jedna z dziesiątek form e-marketingu, której zadaniem jest przede wszystkim zachęcenie internautów do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Najczęściej przysłowiowa szeptanka jest prowadzona na forach internetowych, czyli w miejscach, w których większość z nas często poszukuje pomocy w wyborze odpowiedniego artykułu. Niezwykle ważna jest jak największa naturalność samego przekazu, która wywoła dyskusję wśród użytkowników danego serwisu. Buzz marketing ma zachęcać ich do dobrowolnej rozmowy na temat Twojej marki, a nie usilnie przekonywać, że to właśnie ona jest najlepsza. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie tej formy e-marketingu w sposób sztuczny, który pozwoli internautom po chwili zorientować się, że to właśnie Ty stoisz za tymi wpisami, możesz wyrządzić firmie szkodę.

Co ciekawe, marketing szeptany nie ogranicza się wyłącznie do wpisów na forach internetowych. Komentarze możesz umieszczać np. pod postami na blogach, które, o ile zawierają link do Twojej witryny, wpływają pozytywnie na pozycjonowanie stron, lub znaleźć ambasadora marki, którego zadaniem będzie właściwe przedstawienie produktu lub usługi jego grupie docelowej.

Marketing szeptany w różnym wydaniu

Marketing internetowy jest obecnie pojęciem tak szerokim, że nawet jego poszczególne formy nie mają jednej, konkretnej definicji. Podobnie jest w przypadku szeptanki, którą możemy podzielić na kilka następujących rodzajów:

  • buzz marketing, czyli działania, które mają za zadanie przede wszystkim rozpocząć dyskusję wśród internautów na temat produktu, usługi lub samej marki,
  • trendsetting, czyli wprowadzenie mody na daną rzecz, w tym np. na Twoją markę lub oferowaną przez nią usługę,
  • marketing wirusowy, który co prawda nie jest klasyczną formą szeptanki, ale jednak potrafi przynieść podobne efekty. Tego typu działania opierają się na przygotowywaniu śmiesznych, zgodnych z aktualnymi wydarzeniami treści, których sukces uzależniony jest od tego, jak bardzo będą interesujące dla użytkowników sieci. Cel jest jeden - sprawić, że trafią one do jak największej liczby osób.

Buzz marketing internetowy - dlaczego warto?

Podobnie jak i pozostałe formy e-marketingu, tak i wspomniany buzz-marketing może przynieść wiele korzyści, dzięki którym marka zyska popularność, poprawi swój wizerunek, a sprzedaż jej produktów wzrośnie. Dlaczego warto się na niego zdecydować? Przede wszystkim jest to relatywnie tani sposób na promocję i zwiększenie ruchu na stronie internetowej, przy jednoczesnym wywoływaniu pozytywnych reakcji wśród konsumentów. Nie można również zapomnieć o pozycjonowaniu, na które marketing szeptany może mieć ogromny wpływ.

Jak nie popełnić gafy w marketingu internetowym?

Internet nie zapomina - jedna wpadka może przewijać się na forach czy serwisach przez wiele lat, skutecznie wpływając na wizerunek Twojej marki. Właśnie dlatego niezbędne jest odpowiednie prowadzenie działań nie tylko z zakresu samej szeptanki, lecz także całego e-marketingu. W przypadku wpisów na forach internetowych postaraj się brzmieć jak najbardziej naturalnie i pod żadnym pozorem nie umieszczaj postów ze świeżo założonego konta. Przed przystąpieniem do realizacji strategii warto zbudować jego historię, np. udzielając się w innych wątkach. Dodatkowo staraj się nie łamać regulaminu forum i umieszczać linki do swojej witryny tylko w niektórych komentarzach. Skup się na pomocy użytkownikom i pisz prawdę, a działania z pewnością przyniosą oczekiwane efekty.

Powrót

Masz pytanie?

Napisz lub zadzwoń do Nas

* - wymagane