Pozycjonowanie stron za efekt – najgorsza forma rozliczania z klientem

seo
2019-03-11

Często rozmawiamy z naszymi klientami o pozycjonowaniu stron internetowych. Staramy się edukować zarówno stałych współpracowników, jak i zupełnie nowe firmy. Wszystko po to, by finalnie klienci byli w pełni zadowoleni z zawartej umowy i mieli poczucie, że wreszcie trafili do agencji, która nie ukrywa przed nimi niczego. Dlaczego przyjęliśmy taką politykę? Z naszego doświadczenia wynika, że pozycjonowanie stron nie cieszy się dobrą sławą, trudno jest zdobyć zaufanie klienta i często chce się on rozliczać w oparciu o efekty naszej pracy, co nie jest optymalnym rozwiązaniem. Zobacz, dlaczego pozycjonowanie stron za efekt to najgorsza forma współpracy, przy której najwięcej tracą klienci.

Rozliczenie za efekt to rozbieżne interesy

Rozliczanie za efekt ma wiele wad. Przede wszystkim w takim modelu mamy konflikt interesów – agencji zależy na wypracowaniu jak najwyższej pozycji strony na wskazane frazy, klientowi zaś na zwiększeniu jej widoczności. Problem polega na tym, że nie zawsze wybrane słowa kluczowe są właśnie tymi, które sprowadzą potencjalnych zainteresowanych na Twoją stronę. Możesz więc wyświetlać się wysoko na pewne frazy i płacić spore pieniądze za swoją pozycję, podczas gdy biznesowo jest ona zupełnie bezużyteczna.

Specjaliści od pozycjonowania stron WWW zawsze lepiej wiedzą, które słowa kluczowe będą optymalne dla Twojej witryny. Rozliczając się w modelu za efekt, mogą wskazać takie frazy, których wypozycjonowanie będzie proste dzięki ich niskiej konkurencyjności. Często okazuje się jednak, że takie słowa kluczowe zupełnie nie są wyszukiwane przez Twoich klientów, czego efektem jest opłacanie wysokich faktur za rezultaty współpracy z agencją, które jednak nie przekładają się na zyski firmy.

Nieuczciwe lub nieumiejętnie stosowane praktyki w pozycjonowaniu stron

Na czym zależy agencji, która rozlicza się wyłącznie za efekty? Oczywiście na uzyskaniu jak najwyższych pozycji w możliwie krótkim czasie. Nie liczą się tutaj stałe, uczciwe praktyki, które dają rezultaty w dłuższej perspektywie. Najistotniejsze są wyniki – bez względu na wszystko. Takie podejście może sprawić, że rzeczywiście efekty się pojawią, jednak skutki takiego pozycjonowania na dłuższą metę mogą być opłakane.

Zwykle agencje, przyjmujące model rozliczenia za efekt, masowo zdobywają linki do stron klientów. Odnośniki te zazwyczaj zawierają słowo kluczowe w anchorze. Anchor to tekst, pod którym ukryty jest link. O ile przemyślane uzyskiwanie odnośników w taki sposób jest całkowicie w porządku, o tyle masowe pozyskiwanie linków ze słowami kluczowymi może naprawdę rozgniewać wujka Google. Skutek takiej sytuacji jest naprawdę bardzo nieciekawy – firmowa strona może otrzymać filtr, przestać wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, czego efektem jest brak możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Przywrócenie takiej witryny do stanu pierwotnego jest niezwykle trudne i może skończyć się fiaskiem. W takim przypadku konieczne będzie stworzenie nowej strony na innej domenie.

Kłopot z monitorowaniem i naliczaniem opłat

W przypadku rozliczania za efekt monitorowanie słów kluczowych jest niezwykle istotne. Niestety – jest to również bardzo trudne. Wszystko przez fakt, że każdy z nas na swoich komputerach widzi inne wyniki wyszukiwania na to samo słowo kluczowe. Dlaczego? Otóż zależą one w dużej mierze od lokalizacji użytkownika, historii przeglądania stron, a nawet polubień profili firmowych na Google+. Personalizowanie wyników utrudnia monitorowanie efektów pozycjonowania. U internauty z Warszawy, który wcześniej przeglądał witrynę Twojej firmy, może pojawić się ona wyżej w wyszukiwarce, niż u użytkownika z Krakowa, szukającego takich informacji po raz pierwszy. Uśrednianie wyników, które zwykle stosowane jest przy monitoringu, nie zawsze daje pełny obraz sytuacji.

Podsumowując, rozliczanie pozycjonowania za efekt to zły pomysł na budowanie swojej widoczności w sieci. Usługi takie świadczone są często niezgodnie z zasadami i mają naprawdę poważne skutki w przyszłości. Zdarza się też tak, że klient musi płacić za coś, co w rezultacie nie daje mu żadnych zysków. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku SEO i pozycjonowania jest zatem uzbrojenie się w cierpliwość i stałe działania, które w przyszłości zaowocują wysokimi i stabilnymi pozycjami Twojej strony.

Powrót

Masz pytanie?

Napisz lub zadzwoń do Nas

* - wymagane