Marketing internetowy - historia. Jak sieć podbiła świat reklamy?

marketing internetowy historia
2018-12-10

Marketing internetowy daje markom setki możliwości osiągnięcia sukcesu w świecie online. Jak wyglądały jego początki? Kiedy zdano sobie sprawę, że sieć jest idealnym miejscem do prowadzenia działań reklamowych? Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką historię e-marketingu!

Od tego wszystko się zaczęło…

Marketing internetowy nie istniałby, gdyby nie… oczywiście internet! To od niego wszystko się zaczęło. Za datę jego powstania uznaje się 29 października 1969 roku. W tym dniu miała miejsce pierwsza transmisja danych pomiędzy ośrodkiem Stanford Research Institute a Uniwersytetem Kalifornijskim. Wykorzystano do tego sieć ARPANET, a cały projekt był stworzony na potrzeby wojska. Wiele osób nie wie, że brał w nim nawet udział informatyk polskiego pochodzenia - Paul Baran. Początki internetu nie były jednak obiecujące, ponieważ w trakcie próby przesłano tylko 2 litery. To jednak nie zniechęciło naukowców do pracy - w 1971 roku wysłano już pierwszy e-mail, a w 1978 powstał SPAM.

Baner reklamowy jako początek marketingu internetowego

W 1994 roku HotWire sprzedał pierwszy baner i to właśnie to wydarzenie uznaje się za początki marketingu internetowego. W ciągu zaledwie 7 lat wydatki Amerykanów na reklamę w sieci osiągnęły zawrotną sumę ponad 7 miliardów dolarów. Po rozpoczęciu ery Web 2.0, czyli w 2004 roku, popularne serwisy, w tym znany do dziś Ebay, zajmowały się już sprzedażą powierzchni reklamowej na swoich stronach, generując naprawdę imponujące zyski. W tym samym czasie na rynku pojawił się gigant w świecie online. Mowa oczywiście o Google, który zostawił konkurencję daleko w tyle i stał się liderem w promocji w sieci.

W 2009 roku marketing internetowy zaczął obejmować również działania w mediach społecznościowych, np. w serwisie Facebook. Oprócz niego popularne były takie platformy jak YouTube, Reddit, Twitter, Hi-5 czy Digg. Niektóre z nich do dziś mają ogromne znaczenie w strategii e-marketingowej.

Sekret sukcesu marketingu internetowego

Marketing internetowy został doceniony przede wszystkim za niespotykaną do tej pory możliwość dialogu z konsumentami. Tradycyjne media, np. telewizja, prasa czy radio, pozwalają tylko na jednostronną komunikację, podczas gdy świat online może pochwalić się obecnością sprzężenia zwrotnego. Oznacza to, że klienci mogą nie tylko odbierać przekaz marek, lecz także na niego odpowiadać. W efekcie przedsiębiorstwa budują z nimi relacje, zdobywają ich zaufanie i tworzą więź.

Pułapki marketingu internetowego

Strefa online, choć daje setki możliwości, to jednak wiąże się z pewną odpowiedzialnością. To konsumenci odpowiadają za to, jak potoczy się dalszy los marek. Przed powstaniem e-marketingu i samego internetu jakiekolwiek negatywne opinie były przekazywane pocztą pantoflową. Obecnie każda wpadka odbywa się na oczach całego kraju, a czasami nawet i świata. Wszystkie działania są nieustannie obserwowane, oceniane i komentowane przez internautów, a tym samym szansa osiągnięcia sukcesu jest równie wysoka, co możliwość poniesienia porażki.

Jak się przed tym chronić? Wystarczy powierzyć marketing internetowy swojej firmy w ręce doświadczonych i zaufanych profesjonalistów. Takich jak zespół ActiveSem! Zadbamy o widoczność Twojego przedsiębiorstwa w sieci, dobierzemy właściwe frazy kluczowe, zajmiemy się tworzeniem wysokiej jakości treści i metadanych oraz upewnimy się, że będzie o Tobie głośno w sieci, opiekując się profilami w mediach społecznościowych i opracowując strategię buzz marketingu. Nie zapominamy również o nieustannym monitorowaniu i analizowaniu efektów prowadzonych działań oraz przygotowywaniu dla Ciebie raportów. Zapraszamy do kontaktu!

Powrót

Masz pytanie?

Napisz lub zadzwoń do Nas

* - wymagane