Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

ile trwa pozycjonowanie strony
2019-01-23

To pytanie bardzo często pojawia się podczas rozmów z naszymi klientami. Każdy bowiem chce wiedzieć, kiedy zobaczy efekty naszej pracy i jak spektakularne one będą. Tymczasem zwykło się mawiać, że „SEO jest dla cierpliwych”. W tym krótkim zdaniu jest mnóstwo prawdy. Czasy, kiedy efekty działań pozycjonera były widoczne już po kilku tygodniach – odeszły do lamusa. Teraz algorytm Google zwraca uwagę na wiele czynników, których nie można zastąpić wcześniejszym spamem. Zdobywanie linków z niezaufanych źródeł, tworzenie nienaturalnych treści, nasyconych słowami kluczowymi do granic możliwości oraz stosowanie technik, mających na celu ukrycie niektórych tekstów kończą się jedynie problemami. Ile więc trwa pozycjonowanie strony internetowej? Zwykle pierwsze efekty widoczne są po kilku miesiącach, jednak zdarza się, że na rezultat trzeba poczekać znacznie dłużej. Od czego to zależy?

Czynnik nr 1: domena

Wiek domeny oraz jej historia są niezwykle istotne w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeśli właśnie kupiłeś nowy adres i chcesz stworzyć na nim swoją witrynę, nie oczekuj, że będzie ona od razu w TOP10 wyników wyszukiwania. Z analiz, przeprowadzonych przez Ahrefs, wynika, że jedynie nieco ponad 20% stron, znajdujących się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, jest młodsza niż rok. W praktyce oznacza to, że na 10 pierwszych wyników jedynie dwie domeny są nowe. Nie uwzględniono jednak konkurencyjności branż.

Te same badania wykazały, że aż 60% witryn na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest starszych niż 3 lata. Wniosek nasuwa się sam: im starsza domena, tym większa szansa na szybkie wspięcie się na wysokie pozycje.

Jednak nie sam wiek domeny jest ważny – istotne jest także to, co znajduje się pod danym adresem. Jeśli wykupiłeś domenę 10 lat temu i do tej pory nie robiłeś z nią nic prócz regularnego opłacania, Twój adres strony nie ma większej wartości. Oczywiście, możemy tu rozpatrywać również domeny, zawierające ważne słowa kluczowe, jednak jest to temat na oddzielny artykuł. Reasumując: młoda strona WWW z nową domeną, dobrym contentem i ciekawymi linkami ma większe szanse na wejście do TOP10 niż wiekowa domena, z którą przez lata nie działo się nic. Jeśli jednak nasz adres url był wykorzystywany, rzetelnie prowadziliśmy swoją stronę przez lata, prawdopodobnie szybciej znajdzie się ona w TOP10 wyników wyszukiwania niż jej młodsza siostra.

Czynnik nr 2: konkurencja

Konkurencja nie śpi i najpewniej nie jesteś jedyną firmą w branży, która stawia na pozycjonowanie stron. Jeśli reprezentujesz niszowy biznes, który wciąż jeszcze nie do końca rozwinął się w Polsce, Twoje szanse na zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania są ogromne. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy oprócz Twojego sklepu internetowego, są jeszcze tysiące innych, proponujących te same produkty. Niestety – prawda jest taka, że prowadzony od kilku miesięcy sklep z odzieżą damską raczej nie przebije się ponad ogromne, wieloletnie, popularne witryny. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że algorytm jest bezlitosny i zdarza się, że nawet te pozornie najsilniejsze strony WWW czy sklepy internetowe mogą stracić swoje wysokie pozycje. Jeśli więc konkurencja w Twojej branży jest wysoka, nie oczekuj, że Twoja witryna wskoczy do TOP10 w ciągu trzech miesięcy.

Czynnik nr 3: historia Twojej strony

To, co działo się na Twojej stronie WWW, ma ogromne znaczenie. Zwykłe publikowanie contentu raczej Ci nie zaszkodzi. Problem pojawia się wówczas, gdy ktoś nieco manipulował przy witrynie. Mamy tu na myśli nie do końca kompetentnych specjalistów SEO, którzy próbowali różnych sztuczek, by osiągnąć szybkie efekty. Takie działania często odbijają się na kondycji strony. Błędy i niekompetencja mogą procentować przez lata. Czasem niepożądanych linków oraz wszelkich kombinacji jest tak dużo, że właścicielowi strony pozostaje jedynie odcięcie się od starej domeny i stworzenie nowej strony WWW.

Czynnik nr 4: Twoje zaangażowanie

Zaangażowanie właściciela strony jest niezwykle istotne. Ważne jest, aby kontrolować poczynania firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem oraz SEO, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi tworzenie nowych treści. Pamiętaj, że zatrudniani copywriterzy specjalizują się w tym, by umieszczony tekst odpowiednio oddziaływał na odbiorcę oraz był nasycony słowami kluczowymi. Rzadko jednak zdarza się tak, że autorzy tekstów znają się równocześnie na zdrowym odżywianiu, medycynie estetycznej, poligrafii, tekstyliach kosmetycznych, florystyce oraz akcesoriach dziecięcych. Jeśli więc zależy Ci na tym, by treści na Twojej stronie były rzetelne, dokładnie analizuj przesłane artykuły i rób to tak szybko, jak tylko możesz. Pamiętaj, że im wcześniej dana treść będzie opublikowana na Twojej stronie, tym szybciej zauważy ją wyszukiwarka i tym większa szansa, że witryna wskoczy na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Kilka uwag na koniec

Podane wyżej czynniki to nie jedyne kwestie, które wpływają na czas, w jakim osiągniesz wymarzony rezultat. Jest ich znacznie więcej, jednak skupienie się nawet na części z nich wymagałoby napisania obszernej książki. Tymczasem chcieliśmy pokazać Ci, jak wiele zależy od kondycji i jakości Twojej strony WWW w procesie jej pozycjonowania. Na koniec mamy jeszcze kilka uwag, które warto w tym miejscu przytoczyć.

Po pierwsze – o pozycji Twojej strony na daną frazę decyduje algorytm Google, a nie pozycjoner. To, że dziś znalazłeś się na 5 miejscu w wynikach wyszukiwania, a jutro będziesz na miejscu 17, nie zależy od tego, jak klocki poukłada osoba od SEO. Działanie algorytmu Google jest częściowo znane, jednak na niektóre kwestie nie mamy żadnego wpływu.

Kolejna kwestia dotyczy tego, że pozycja, którą osiągniesz, nie jest stała. Internet wciąż się zmienia, ciągle pojawiają się nowe witryny, inne są wciąż ulepszane i aktualizowane. Z tego powodu fakt, że przez kilka tygodni Twoja strona osiąga wysokie wyniki, nie znaczy, iż będzie tak też w przyszłości. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest stała dbałość o witrynę, regularne dodawanie treści. Jeśli z tego zrezygnujesz, konkurencja szybko Cię wyprzedzi.

Ostatnią sprawą są wyniki pozycjonowania. Często zdarza się tak, że sprawdzamy pozycję naszej strony w trzech różnych narzędziach i każde z nich pokazuje nam inne dane. To całkowicie normalne! Fakt, że informacje, przedstawione w naszych raportach nieznacznie różnią się od tego, co widzisz w innym narzędziu nie znaczy, że nasze lub Twoje wyniki są złe. Tak jak wspomnieliśmy – Internet zmienia się nieustannie, a do tego wiele narzędzi jest niedoskonałych, nie wszystkie uwzględniają czynniki takie jak choćby lokalizacja. Właśnie dlatego uzyskanie dwóch identycznych wyników może być niemożliwe.

Reasumując, pozycjonowanie strony internetowej może trwać miesiące, a nawet lata. Chcąc osiągnąć dobre efekty w organicznych wynikach wyszukiwania, potrzebna jest ogromna cierpliwość. Jeśli zależy Ci na błyskawicznym rezultacie, postaw na reklamy Google Ads, jednak to rozwiązanie nie zawsze sprawdza się na dłuższą metę.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Powrót

Masz pytanie?

Napisz lub zadzwoń do Nas

* - wymagane