Google Maps płatności – ile pieniędzy Ci zabiorą? Case study

2018-10-04

Google przez lata przyzwyczajało nas do bezpłatnego korzystania z map. W końcu postanowiło zrezygnować z tego udogodnienia i ZABRAĆ PIENIĄDZE SWOIM UŻYTKOWNIKOM. Google już w maju zmieniło politykę korzystania z Google Maps dla firm. Wedle nowego planu taryfowego każdy, kto korzysta z Google Maps API, musi za tę usługę zapłacić. W lipcu Google jeszcze bardziej zaskoczyło użytkowników map, zwiększając ceny, a równocześnie zmniejszając darmowe limity. Czy możesz wyświetlać położenie swojej firmy w Google Maps za darmo? Jakie są realne koszty utrzymywania mapy na Twojej stronie WWW? Przedstawiamy case study, którego bohaterem jest firma ubezpieczeniowa.

Google Maps – ważne zmiany dla firm

Kilka miesięcy temu wielu przedsiębiorców z zaskoczeniem stwierdziło, że mapy Google Maps z oznaczoną siedzibą ich firmy przestały wyświetlać się na stronach WWW. Nieco mniej zdziwieni byli użytkownicy, którzy już wcześniej korzystali z konta premium. Niewiele osób zwróciło wcześniej uwagę na fakt, że Google Maps oferuje płatne usługi. Obecnie kwestia ta dotyczy każdego, kto chce umieścić mapę z oznaczeniem siedziby swojej firmy na stronie WWW.

Aby korzystać z Google Maps tak, jak wcześniej, potrzebujesz specjalnego konta, w którym musisz podać wszystkie dane swojej karty kredytowej. Team Google Maps rezygnuje bowiem z dwóch kont: Standardowego i Premium na rzecz jednego planu finansowego. W lipcu 2018 Google Maps dokonało kolejnych zmian, wielokrotnie zwiększając koszty korzystania z usług.

 

 

Bezpłatny limit zmieniono na zapytania do wartości 200 dolarów, co daje zmianę na przykład z 25 000 wyświetleń map dziennie na 28 000 wyświetleń miesięcznie (więcej na stronie cennika w Platformie Google Maps). Powyżej tego limitu kolejne wyświetlenia są płatne. Opłata za wyświetlenie również została zwiększona z 0,5 dolara do 7,00 dolarów (lub 5,6 dolara przy dużej ilości odsłon) za każde 1.000 wyświetleń. Jest to podwyżka na poziomie 1400%.

 

- Katarzyna Jakubów-Tyka, kierownik działu SEO w firmie Netim.*

 

Obecnie podczas logowania do systemu widzimy informację, że możemy liczyć na prezent od Google w postaci 300$[:)] na 12 miesięcy. Po przekroczeniu tego limitu musisz zapłacić za wyświetlenia Twojej mapy. Płatności rozliczane są od tysiąca zapytań. Oznacza to, że każdego miesiąca możesz załadować dynamiczny widok mapy 28 000 razy. Za każdy kolejny tysiąc wyświetleń będziesz musiał dopłacić aż 7$.

Google zapewnia, że małe firmy nie powinny mieć problemów ze zmieszczeniem się w podarowanym budżecie[:)]. Jeśli Twoja strona generuje więcej niż 28 000 żądań wyświetlania strony (zgodnie z definicjami Google) – nie musisz się martwić, choć limit ten wydaje się śmieszny. Strona bowiem nie musi nawet wczytać się do końca, by Google policzyło kolejne wyświetlenie. Problem pojawia się wówczas, gdy witryna firmy jest wyświetlana znacznie częściej. 

Korzystanie z Google Maps

Dalsze korzystanie z Google Maps możliwe jest tylko wówczas, gdy posiadamy ważny klucz API oraz konto rozliczeniowe Google Could Platform. Aby tego dokonać, musisz odwiedzić stronę https://cloud.google.com/maps-platform/user-guide/, a następnie wybrać opcję „create a new account”.

Kolejnym krokiem jest zaznaczenie produktu, którego szukasz – w tym wypadku „Mapy”.

Następnie wybierz opcję „Utwórz nowe konto rozliczeniowe” i kliknij „Dalej”. System daje możliwość wyboru kraju, jednak niestety nie możesz zmienić waluty – zawsze są to dolary amerykańskie.

Kolejny etap to wpisanie informacji na temat firmy oraz jej właściciela. Po wpisaniu niezbędnych danych musisz jeszcze dodać imię i nazwisko głównej osoby kontaktowej, a także numer swojej karty kredytowej lub debetowej.

Po zatwierdzeniu danych na ekranie wyświetli się okienko „Włączanie platformy Map Google” – wtedy należy po prostu nacisnąć „Dalej”. Następnie na ekranie pojawi się Twój kod API, który musisz umieścić w skrypcie swojej strony WWW, aby mapa wyświetlała się poprawnie.

Jak korzystać z Google Maps za darmo?

Konfiguracja nowego konta jest niezbędna, by wciąż korzystać z rozwiązań Google Maps. Możesz jednak tak ustawić swój budżet, aby nie przekraczał on kwoty 300$, które otrzymujesz w prezencie [:)] od Google. Musisz jednak pamiętać, że po wyczerpaniu zasobów Twoja mapa przestanie się wyświetlać. Aby ustawić ograniczenia budżetu, musisz wykonać następujące kroki:

  1. Na swoim koncie wybierz opcję „Płatności”. Znajdziesz ją w menu po lewej stronie.
  2. Po wejściu w płatności przejdź do opcji „Budżety i alerty”.
  3. Po wyświetleniu okienka „Budżety i alerty” wybierz „Ustaw budżet”.
  4. W tym miejscu możesz zarządzać budżetem. Ustaw maksymalną kwotę na 299$ miesięcznie, a następnie zapisz.

Dzięki tej procedurze nie będziesz musiał martwić się o dodatkowe koszty. Możesz także sprytnie ominąć ten problem, rezygnując z korzystania z Google Maps. Zamiast tego umieść na swojej stronie jedynie link do map Google w przeglądarce lub do wizytówki swojej firmy w Google Moja Firma.

Case study: Google Maps w praktyce

Czas pokazał, że wiele firm zrezygnowało z wyświetlania mapy z siedzibą firmy na swojej stronie WWW. Niektórzy korzystają z innych rozwiązań, jak choćby umieszczanie w witrynie linku do mapy googlowej, by każdy, kto potrzebuje dodatkowych informacji, mógł znaleźć je bezpośrednio w wyszukiwarce. Wciąż jednak wiele przedsiębiorstw korzysta z Google Maps na swoich stronach. Z jakimi kosztami się to wiążę?

Okazuje się, że rachunki, wystawiane przez Google mogą być znacznie wyższe niż nam się wydaje – zwłaszcza gdy nasza strona cieszy się dużym zainteresowaniem. Co prawda Google Maps przekazuje 300$ na nasze konto, jednak kwota ta wystarcza na wyświetlenie mapy tylko (lub aż) 28 000 razy. Strona ogólnopolskiego lidera ubezpieczeń generuje kilka razy więcej wyświetleń w ciągu miesiąca. Mapa od Google Maps wyświetlała się na stronie głównej przedsiębiorstwa. Dodamy tylko, że opisywana firma nie ustaliła maksymalnego budżetu tak, jak opisaliśmy to powyżej. Po miesiącu korzystania z nowego rozwiązania Google przedsiębiorstwo otrzymało zaskakująco wysoki rachunek – aż 600$! Dodatkowo Google Maps przedstawił prognozowane wydatki na przyszłość, które oscylowały w okolicy 1000$ w kolejnym miesiącu. Jak rozwiązać problem wysokich budżetów pobieranych na poczet Google Maps?

  1. Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście usunięcie mapy z witryny. Dzięki temu zniwelujemy jej wyświetlanie i nie poniesiemy żadnych kosztów. Jeśli nie chcesz całkowicie rezygnować z mapy, umieść ją jedynie w zakładce „Kontakt”, a nie na stronie głównej.
  2. Ustal ograniczenia budżetu. Dzięki temu nie będziesz musiał martwić się o wysokie rachunki. Pojawia się tu tylko jeden kłopot – po wyczerpaniu limitu, mapa nie będzie się wyświetlać.

Podsumowując, jeśli prowadzisz niewielkie przedsiębiorstwo, a Twoja strona nie jest licznie odwiedzana przez internautów, możesz śmiało skorzystać z nowego rozwiązania Google Maps i wyświetlać mapę z siedzibą swojej firmy na stronie zupełnie za darmo. W przypadku, gdy witryna Twojego przedsiębiorstwa jest bardzo popularna, zrezygnuj z wyświetlania mapy na rzecz innych rozwiązań lub ustal maksymalny budżet tak, by miesięczne rachunki od Google Maps nie były dla Ciebie zaskoczeniem.

*Cytowana wypowiedź pochodzi ze strony: https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/google-zmienia-ceny-za-wykorzystanie-api-google-maps-podwyzki-sa-gigantyczne-257651

Powrót

Masz pytanie?

Napisz lub zadzwoń do Nas

* - wymagane